Spring til hovedindhold
Book

Kursisterne er vilde med Alex’ mor og far

Alex har valgt at kombinere engelskundervisning, historie og familie for at styrke sine kursister fagligt. Og forældrene i England er også vilde med kursisterne.

På HF & VUC FYN i Svendborg har en af engelsklærerne, Alex, som oprindeligt er fra den nordlige del af England, valgt at kombinere engelskundervisning, historie og familie for at styrke sine kursister fagligt samtidig med at kunne pleje forholdet til forældrene, som stadig bor i England.

Engelskholdet er netop ved at afrunde emnet ”The north/south divide in England”, som blandt andet har berørt emnerne Margaret Thatcher, fordomme og Brexit. Efter at have arbejdet med både film og bøger om emnet skal kursisterne nu afrunde med et interview af Alex’ mor og far, Lynda og Larry, over Google Meet.

Margaret Thatcher: Strong, but destructive

Den første gruppe, bestående af Sonia, Yvonne og Kim, interviewer først Lynda, som beskriver Margaret Thatcher som ”strong, but destructive” [stærk, men destruktiv], og fortsætter med forklaringen om, hvordan ’Maggie’ tog magten fra fagforeningerne, så arbejdsklassen ingen beskyttelse havde, hvilket især var et problem i det nordlige England, som primært var arbejdsklassen – imens den sydlige del sad på velstanden. Afsluttende spørger gruppen kort om hendes mening om Brexit, som Lynda stemte for og er tilhænger af.

Længe går der ikke før Alex’ far, Larry, kommer på banen sine egne meninger om Brexit. ”Politikerne har overtalt befolkningen til at stemme på et falskt grundlag,” konstaterer han. ”Det er et trick for at få de rige til at blive endnu mere rige,” fortsætter han, før Alex afbryder med kommentaren ”han stopper ikke igen, hvis han først er gået i gang med at snakke om Brexit” med et glimt i øjet.

Kursister taler med Larry og Lynda

Man får indblik i, hvordan det her reelt påvirker mennesker

Én af de kursister, der føler at hun får meget ud af Alex’ undervisning, er Sonia. Under interviewet med forældrene var hun helt opslugt af samtalen med forældrene. ”Bare lige ét spørgsmål mere!”, bad hun Alex flere gange, da det blev den næste gruppes tur.

”Man får rigtig meget ud af at snakke med dem. Man hører meninger og holdninger fra dem, der rent faktisk har oplevet og stadig oplever de her ting. Det er også vildt at høre, hvor forskellige meninger Alex’ forældre har – de har været gift i 51 år. Hvis der er så delte meninger i en lille husholdning, hvor delt er landet så ikke stadig?”

Ved siden af Sonia sidder gruppekammeraterne Yvonne og Kim, som kan nikke genkendende til Sonias kommentar. Det er tydeligt at mærke på dem, at det har gjort indtryk på dem at høre Lynda og Larrys holdninger.

”Vi har set en masse film og læst bøger om emnet – for eksempel et klip fra 70’erne. Dét at snakke med Alex’ forældre giver et nyt lys på en situation der har stået på længe - man får bedre indblik i, hvordan det påvirker befolkningen i England, selv i dag,” siger de enstemmigt.

En hjælp til eksamen

I klasselokalet sidder Line og Karoline, der netop har interviewet Larry og Lynda. De forklarer, som gruppen før, hvordan de får en masse indsigt i, hvordan borgerne i England er påvirket - men ud over det fortæller de også, hvor meget snakken hjælper deres faglige udvikling i engelsk.

”Det er en rigtig god træning i engelsk. Man kan høre accenten og lære udtalen bedre. Det er faktisk rart at de ikke tager hensyn til, om man ikke nødvendigvis forstår alt, hvad de siger, for så lærer vi nye ord og den rigtige udtale. Og så er det en god måde at få samlet op på det emne, vi lige har arbejdet med, og få det repeteret,” lyder det fra Line og Karoline.

Når man spørger Alex om hvorfor han har valgt at inkludere forældrene i undervisningen, er svaret simpelt; den bedste måde at lære på, er ved at gøre det - altså i dette tilfælde at kursisterne snakker engelsk for at forbedre deres engelskfærdigheder. Samtidig er kontakten til familien, især under corona-krisen, vigtig for både ham og forældrene.

”Mine forældre bor langt væk, så det er en måde at inkludere dem i min hverdag og holde kontakten til dem. De kender mine kursister og spørger til dem i den tid, de nu er hos mig. De synes det er dejligt at høre noget om mit liv og om Danmark, og især under lockdown [corona-nedlukningen] - og de er vilde med at snakke med kursisterne!” konstaterer Alex, og fortsætter; ”Det skal også være en hjælp for kursisterne. Når de bliver nervøse for eksamen, fortæller jeg dem; ’hør her, du kan sagtens. Du har snakket med englændere, der ikke kan dansk, selvfølgelig kan du klare eksamen’.”