Spring til hovedindhold
Book

Lad os lære af corona-nedlukningen

Den online undervisning, som er foregået under corona-krisen har givet stof til eftertanke. For Jonas Balsløv gav de ændrede rammer en større ro og boostede samtidig hans faglige udbytte af undervisningen.

Et tilbageblik på et anderledes forår - til brug for fremtiden

Med kort varsel ændrede corona-situationen i marts måned hverdagen på alle skoler i landet. Al klasseundervisning blev ændret til online undervisning. En af de kursister som blev ramt af dette, var Jonas Balsløv, der læser en fuld hf som enkeltfag på HF & VUC FYN Svendborg.

Og imens alle andre nu har travlt med at vende så meget som muligt tilbage til det liv og den hverdag de havde før corona-krisen, har Jonas Balsløv ikke den samme iver. For ham har de ændrede undervisningsformer givet stof til eftertanke og basis for at foreslå, at de også implementeres i uddannelsen fremover.

Stort fagligt udbytte

”Jeg har stortrivedes med det, og jeg har accelereret fagligt i alle mine fag og fået et meget større udbytte på kort tid”, fortæller han. Og det var vel at mærke med de samme lærere, som han normalt havde til klasseundervisningen. Organiseringen af den online undervisning betød bare, at Jonas oplevede en mere effektiv undervisning med meget mindre spildtid.
”Jeg er ikke et teknisk vidunder og var derfor skeptisk i starten”, indrømmer Jonas. ”Men lærerne har været gode til at organisere undervisningen, og den har samtidig været varieret, så der både har indgået faglige gennemgange, selvstudie, gruppearbejde og online fremlæggelser”. Sidstnævnte har ifølge Jonas Balsløv givet en god træning i at lave præsentationer, hvilket har betydet, at han også har præsteret bedre mundtligt.

Gode pauser - god læring

Og det var ikke bare undervisningen, der passede godt til Jonas. Også pauserne gav rigtig god mening. Tiden mellem undervisningsmodulerne kunne bruges sammen med kæresten eller til at få slået græsset og småting ordnet i boligen. Aktiviteter som gav et kort afbræk og hurtigt skaffede fornyet energi til det næste modul.
”Jeg er meget positiv og synes den online organisering skulle indarbejdes mere i undervisningen på HF & VUC FYN fremover. Jeg så gerne have mere af denne undervisning, som supplement til klasseundervisningen”, udtaler Jonas.

Mere målrettet og mindre pres

Jonas Balsløv beskriver sig selv som en introvert person - og det er måske endnu en god grund til, at han har haft det så godt med online undervisning. I den normale fysiske undervisning kan der være op til 28 kursister i lokalet. Og ifølge Jonas kan det ikke undgå at give noget mere uro og gentagelser af det faglige indhold.
”Jeg bliver ikke påvirket på samme måde ved online undervisning, som hvis der er negativitet eller uro i klasselokalet. Det kræver bare ikke den samme energi. Jeg kan jo også selv have en dårlig dag. Men så kan jeg slå kameraet fra og lytte med på den online undervisning og blive i min egen comfortzone - og alligevel få et fagligt udbytte.”

Kan stress-niveauet sænkes, hvis vi ændrer eksamensformen?

På hf-uddannelsen skal kursisterne normalt til eksamen i alle fag. I år blev alle eksamener dog aflyst og afløst af vurderingssamtaler. Dette skabte igen en mulighed for at se nye perspektiver på ungdomsuddannelsernes organisering.
Jonas Balsløv har gennemført alle sine vurderingssamtaler og er rigtig tilfreds - også selv om han ikke har modtaget sine karakterer endnu. ”Jeg har kun haft gode samtaler, og jeg har den teori, at det ville være meget mere positivt hvis Undervisningsministeriet ville overveje at lave denne slags vurderingssamtaler i stedet for de normale eksamener. Jeg har snakket med mange andre, der også har haft gode oplevelser med samtalerne. Specielt kursister med eksamensangst har oplevet, at det har været meget mere behageligt. Hvis man overvejede denne type samtale i stedet for den kendte eksamen, tror jeg, at vi kunne undgå mange tilfælde af social angst og stress blandt unge på uddannelsesstederne”, udtaler han.
Jonas har både haft vurderingssamtaler som er blevet gennemført online og fysisk. Og uanset rammen føler han, at disse dialogsamtaler kan give et bedre indblik i kursistens faglige viden i et fag, fordi man når rundt omkring flere emner og på en mere behagelig måde, fordi man ikke bare vurderes ud fra et tilfældigt trukket eksamensspørgsmål.

Erfaringer til eftertanke

”Online undervisning kræver selvfølgelig, at man har et godt bagland som accepterer at man er i skole, selv om man er derhjemme. Men det har været en god oplevelse for mig og jeg har samtidig lært en masse - og de erfaringer vil jeg gerne dele”, siger Jonas Balsløv.
Efter sommerferien starter han på 2. år af sin hf. Og når han engang er færdig på HF & VUC FYN Svendborg, skal hans eksamen bruges til at læse videre til ingeniør.

Skitsen viser Jonas med sin computer i online-skole - essensen af corona-krisen for Jonas. Tegnet af Jonas’ kæreste, Kamilla Herskind.