Spring til hovedindhold
Book

1, 2, 3... 6?

Mathilde Helmer Pedersen har i mange år vidst, at tal driller, men hendes talblindhed er ingen forhindring for at tage en hf. På HF & VUC FYN i Nyborg er hun godt i gang med den specialdesignede uddannelse for talblinde.

Udfordringer med at skrive et telefonnummer, tidsfornemmelse og simpel matematik. Sådan er virkeligheden for cirka to procent af befolkningen, men talblindhed står ikke i vejen for en uddannelse. En hf for talblinde har fået Mathilde Helmer Pedersen i gang på skolebænken.

2+2 giver 4. Logisk for de fleste, men ikke for mennesker med talblindhed eller dyskalkuli, som det også hedder. 17-årige Mathilde er én af de to procent, der døjer med lidelsen, og som hun selv udtrykker det:

- Der er jo tal i næsten alt, så min hjerne er konstant på overarbejde. Jeg bruger lang tid på at forstå alt, hvor der indgår tal, så forestil dig, hvordan det for eksempel er at læse en buskøreplan. Men også at regne ud, hvor lang tid jeg skal bruge på at gå til bussen, og hvad jeg gør, hvis bussen er forsinket. Med talblindhed og manglende tidsfornemmelse kan små hverdagsting været mega frustrerende.

Trods frustrationer er Mathilde på skolebænken og tæt på at have afsluttet sit første år på hf for talblinde på HF & VUC FYN i Nyborg. Her blev hun allerede testet talblind som 12-årig og gik direkte fra efterskole i 10. klasse til hf, hvor den specifikke uddannelse altså er målrettet talblinde. En uddannelse, som Mathilde har valgt for at få hjælp og strategier til at takle hverdagsudfordringer, som hun kalder dem. Men også hjælp til at kunne bestå matematik.

Fra tid til ufarligt

Mens en hf normalvis er normeret til to år, tager hf for talblinde tre år. Fordi der skal være ekstra tid til eleverne og støtte til udfordringerne, og ifølge Mathilde er det også en perfekt mulighed for at komme godt i gang frem for at starte med et nederlag.

- Det er opbygget sådan, at vi først har matematik på andet år, mens vi har forberedt os med basismatematik det første år. Samtidig har det været virkeligt fedt at få den ekstra tid til at snuse til uddannelsen og være sammen med andre talblinde, som har mange af de samme udfordringer som mig. Det hele føles slet ikke så farligt, som jeg måske har gået og troet, fortæller Mathilde.

Plads til alle

Mens støttetimer og mulighed for ekstra eksamenstid er en del af hf-uddannelsen for talblinde, fremhæver Mathilde også underviserne på HF & VUC FYN i Nyborg. De har indblik i og kendskab til udfordringerne, hvilket hun har manglet gennem sin folkeskoletid. Nu bliver hun set og hørt.

- Vi har nogle vildt gode undervisere, og de hjælper alle – uanset om du er talblind, ordblind eller noget helt tredje. Der er plads til alle. Både fagligt og personlighedsmæssigt. Så selvom jeg aldrig helt slipper af med talblindheden, kan jeg træne mig til at blive bedre. Tidsfornemmelse er ikke noget jeg kan lære, men jeg har for eksempel knækket koden til 9-tabellen. Det har givet mig mod på mere.

Ved HF & VUC FYN Nyborg ligger en tal og aktivitetspark, som er specielt udviklet til fysisk indlæring af matematik og tal, som blandt andet talblinde som Mathilde Helmer Pedersen gør brug af.

Artiklen er udarbejdet i samarbejde med Jysk Fynske Medier.

Læs mere om tilbuddet her