Frisør om karriereskifte: Min ordblindhed skal ikke definere mig


For Kamilla handler det om at lære at respektere, at du er ordblind, men ikke lade det overtage ens personlighed. Det er vigtigt, at unge lærer at blive selvstændige og tro på, at de godt kan. Ellers lærer de det aldrig.
Kamilla har altid levet med sin ordblindhed. Hendes far er ordblind, og hun blev testet selv ordblind i 2. klasse. Hun har svært ved at stave, læse og skrive, og har altid fået hjælp i skolen.
Hun har lært at bygge sin selvtillid op og fokusere på andre ting, så livet ikke kun handler om at være ordblind.
"Jeg har jo været ude at arbejde i den virkelige verden og fundet ud af, at folk faktisk er ret ligeglade med, om du staver forkert. Der er aldrig nogen, der siger noget, de retter bare lidt til. Det er mest en selv, der lægger mærke til det".
Find dine overlevelsesstrategier
Kamilla tænker sjældent over, at hun er ordblind. Selv om nogle ting er lidt mere besværlige, når man er ordblind, så vil hun ikke lade ordblindheden begrænse sig. Hun har tilegnet sig nogle overlevelsesstrategier, som fungerer i hverdagen. Fx taler hun klart og tydeligt, så man forstår det, hun siger, men hun bruger ikke fagudtryk eller svære ord.
"Det handler om at finde den nemmeste vej, det er taktikken for at overleve".
Som Kamilla fortæller, så er der situationer, som er udfordrende i hverdagen som ordblind: At være på datingsider, spise på restaurant med fremmede mennesker og at læse godnathistorie for sin søn.
"Nogle gange er det svært, hvis jeg ikke kan skrive det, jeg gerne vil. Så bliver mit sprog formuleret lidt mere barnligt. Min største ulempe ved at være ordblind er, at jeg har lært mig selv ikke at tale så voksent eller alderssvarende, som jeg kan".
Sikrer fremtiden med en hf
Kamilla er uddannet frisør, og det var en kæmpe sejr at gennemføre de 4 års uddannelse med de få hjælpemidler, der var til rådighed på det tidspunkt. Hun arbejdede i faget i 5 år, men da krisen kom, blev hun af økonomiske årsager nødt til at finde en ny karriere. Hun kunne samtidig mærke, at hun havde arbejdet nok med det ydre menneske og gerne ville arbejde mere med det indre menneske. Hun har fået ny inspiration af at gå i skole, og nu drømmer hun om at blive pædagog… eller sygeplejerske… eller fysioterapeut
- Jeg er rigtig glad for, at jeg er i gang med en HF, for jeg kan se at, min fremtid er bedre sikret – især hvis jeg skal arbejde, til jeg er 74
Kamilla ved, at hun er nødt til at være meget organiseret, fordi ting tager bare lidt længere tid, når man er ordblind. Så hun prøver så vidt muligt at gøre tingene på forhånd og have downloadet materialer osv., inden undervisningen starter. Så kan hun bruge sin tid og opmærksomhed på det, læreren siger.
Vild med tante-og-onkel-ordningen
Til sommer bliver drømmen om en studenterhue indfriet, og hun har været rigtig glad for at gå i ordblindeklassen. Her er et meget trygt miljø, hvor man lærer hinanden godt at kende, eftersom man går i en fast klasse i 3 år med faste lærere og rutiner. Hun er særligt glad for tante-og-onkel-ordningen, hvor de ældre elever tager sig af de nye, viser rundt og giver dem noget tryghed i skolen.
"Jeg har nogle, som jeg holder øje med, og spørger hvordan det går fx en anden enlig mor. Det gør, at vi kommer tættere på hinanden på tværs af klasserne, og det giver et godt sammenhold".