Nu går han på Uni-pakken og tager en hf med overbygning, så han kan læse på biologi på universitetet – en drøm, han aldrig troede var mulig.
Nicolai går på 3. år på HF Ordblind og bliver student til sommer. Det er både med glæde og vemod, at han ser frem til at afslutte sin hf. Det værste bliver at sige farvel til sine klassekammerater efter 3 år. Til gengæld bliver det starten på noget nyt. Han tager Uni-sciencepakken med Fysik B, Kemi B og Matematik A, som giver ham mulighed for at søge direkte ind på universitetet til sommer.
Sammenholdet med de andre ordblinde og målrettet hjælp i undervisningen har været afgørende for, at han i dag tør at forfølge sin drøm.
"Når man går i klasse med andre med de samme problemer, så tør jeg sagtens række hånden op. Også selvom jeg siger noget forkert. Fordi måske er den, der sidder ved siden af, lige så nervøs for at sige noget".
Det har altid været svært for Nicolai at få ordene fra hovedet og ned på skrift og at finde de rigtige ord. Efterhånden har han opbygget et stort billede-ordforråd, så han lettere kan genkende ordene. Han har svært ved mange ting, men har en ekstremt god hukommelse og husker de mærkeligste ting fra sin barndom. Det gør det lettere at arbejde med tekster, fordi der går lang tid, før han glemmer dem. Det er også nemmere at lære nye ting, når man kan huske det.
I hverdagen er Nicolai afhængig af sine it-hjælpemidler og sætter pris på, at der hele tiden sker en udvikling af ny teknologi.
"Min it-rygsæk er uundværlig: CD-ord og IntoWords. Jeg har også en app på min mobil, jeg bruger til at indtale et ord, som jeg mangler eller ikke kan stave til, og så kommer den med forslag ud fra de ord, jeg ofte bruger".
Fik ikke den hjælp, han havde brug for
Nicolai har altid vidst, at han er ordblind. Allerede fra 1. klasse, hvor han skulle læse højt for klassen, kunne han mærke, at det føltes underligt. Det var virkelig svært for ham at læse helt simple ord op. Hans far og farfar er også ordblinde, og hans forældre havde mistanke om Nicolais dysleksi i mange år, så det kom ikke som nogen overraskelse for familien.
Han fik sin it-rygsæk i 4. klasse, men fik ingen hjælp i tech-fagene eller engelsk. Han gik i støtte/læseklasse efter skoletid, men det gik bare ud over det sociale.
"Jeg ved ikke, om lærerne ikke havde ressourcerne eller bare ikke gad undervise mig. I 6. klasse fik jeg en slags sekretær, som skulle skrive alt det for mig, som jeg ville sige, men det hjalp mig ikke særlig meget".
I 7. klasse fik han nye lærere, og det hjalp en smule, men generelt fik han slet ikke den hjælp, han havde brug for i folkeskolen.