Spring til hovedindhold
Book

Alt kan lade sig gøre – også når man er ordblind

For 19-årige Sarah blev HF Ordblind et vendepunkt, der gav hende selvtilliden til at forfølge sin drøm om en uddannelse på Designskolen i Kolding.

”Mine venner kalder mig lidt af en nørd nu, og det tager jeg som et kompliment” fortæller 19-årige Sarah, for sådan har det nemlig ikke altid været. I 9. klasse fik Sarah at vide, at der ikke var nogen grund til, at hun gik til eksamen i engelsk, fordi hun ikke ville bestå. I 10. klasse fik hun 02 til mundtlig engelsk. Men på HF Ordblind i Odense afsluttede Sarah engelsk med et flot 10-tal. HF-uddannelsen har nu gjort det muligt for Sarah at søge ind på drømmeuddannelsen på Designskolen i Kolding.

”Det var hårdt sagt, men jeg kunne jo ikke gøre noget ved det. De havde ret”. Sådan tænker Sarah om lærerens dom i 9. klasse. Men nu kæmper Sarah for det, hun gerne vil og stræber efter at gøre tingene ordentligt. Men det har været en lang og ikke altid simpel vej for at nå hertil.

Lærte først at læse i 7. klasse

Ordblindhed ligger til familien, og Sarahs mor var derfor meget opmærksom på det. Det betød, at Sarah allerede blev testet ordblind i 1. klasse. ”Jeg kan huske, at jeg var sur på hende, fordi hun slæbte mig med til det”. I dag ved Sarah dog godt, at det var det rigtige at gøre dengang, det betød nemlig også, at hun blev flyttet i en lille friskole, hvor man havde fokus på, at hun var ordblind.  ”Jeg kom i en mindre klasse, som havde flere lærere. Jeg var heller ikke den eneste i klassen, som var ordblind”. Udover at der blev taget mere hensyn til Sarah i undervisningen, så fik hun mulighed for at bruge hjælpemidler i undervisningen. ”De hjælpeprogrammer, vi brugte dengang, fungerede ikke rigtigt, så jeg fik ikke noget ud af det. Ofte gad jeg ikke bruge min computer, fordi det føltes mere som en belastning, end at det faktisk hjalp mig i undervisningen”. 

I folkeskolen sad Sarah bagerst i klassen og sagde kun noget i timen, hvis hun blev spurgt. Men i 9. klasse tog hun en beslutning om, at nu skulle der ske noget, for hun skulle ud af folkeskolen og bestå sine fag. Sarah tog en ærlig snak med sin lærer, og sammen lagde de en plan for Sarah.  Hun fik lov at få hele pensum, så hun havde ekstra tid til at forberede sig til timerne, og det gav hende lyst til at deltage i timerne, og pludselig sad hun ikke længere bagerst i klassen.

Både 8. og 9. klasse var nogle gode år for Sarah, og hun lærte meget på de to klassetrin, fordi hun selv tog styringen. ”Jeg fik 12 i dansk i 9. klasse, og jeg har aldrig været så stolt over mig selv” fortæller Sarah med det største smil. 

Det kreative hjørne er et frirum

Da Sarah har svært ved at læse og skrive, blev hun ofte bedt om at tegne det hun gerne ville fortælle i folkeskolen, og det har givet pote. ”At tegne blev mit frirum, og at jeg så er blevet god til det, er jo fedt”. Det er blevet hendes spidskompetence, som hun holder meget af. Sarahs venner og familie kan også bekræfte, at hun er meget kreativ.

10. klasse tog hun på en Designlinje på en lille efterskole. Det var ikke en speciel efterskole med fokus på ordblinde, og det betød, at Sarah ikke længere sad på forreste række.

”Min 10. klasse på efterskolen blev ikke taget helt så seriøst, og jeg må indrømme, at jeg indimellem brugte min ordblindhed som en undskyldning” fortæller Sarah ærligt. I stedet blev tiden brugt på det kreative. Og det har faktisk været en gennemgående ting i Sarahs liv: Når det ikke gik godt i skolen, så fokuserede hun meget på at tegne og være kreativ.  ”Når jeg tegner og maler, så tænker jeg ikke over, at jeg er ordblind. Jeg kan slå hovedet fra”.

HF Ordblind har ændret mig

Jeg havde slet ikke overvejet, hvad jeg skulle efter efterskolen, fordi jeg tænkte ”hvordan skal jeg nogensinde kunne gennemføre en gymnasial uddannelse”.  Det var Sarahs studievejleder på efterskolen, der gjorde hende opmærksom på HF Ordblind i Odense. Hun gjorde sig ikke de store tanker om at skulle starte på uddannelsen, fordi hun var nervøs for, hvordan det ville gå. 

Men da hun startede på HF faldt hun hurtigt i god snak med sine nye klassekammerater, som hun kunne støtte sig til, og det gjorde en stor forskel. Hun følte sig ikke længere udsat, fordi hun ikke var den eneste i klassen, der var ordblind. Hun fik ikke længere lov til at ”gemme” sig i timerne og måtte lære at sige noget foran hele klassen, hvilket hun i dag kan se som noget positivt. ”Jeg kan huske, at jeg, på den første dag, sagde til min engelsklærer, at hvis hun bad mig sige noget på engelsk foran hele klassen, så ville jeg rejse mig og gå”.  Det var en omvæltning for Sarah, men i dag er hun helt bevidst om, at det har ændret hende. Nu gemmer hun sig ikke og er ikke flov over at være ordblind. Og det er bestemt noget, hun tager med sig videre i livet.

Drømme for fremtiden

Lige nu er Sarah i gang med at spare penge sammen, så hun kan tage ud og rejse med sin kæreste. De vil gerne rejse til Australien og New Zealand i 3 måneder. Hun glæder sig til at komme ud og se verden og få en pause fra at gå i skole. ”Nu skal vi først ud og se verden, og når jeg kommer hjem, så glæder jeg mig til at komme i gang igen”. 

HF- uddannelsen har gjort det muligt for Sarah at søge videre på drømmeuddannelsen. ”Min drøm er at komme ind på Designskolen i Kolding”.  På designskolen kommer man til optagelsesprøve, hvor man skal medbringe sin portefølje. Der bliver ikke kigget på gennemsnit, men det kræves, at man har en gymnasial uddannelse.

Gode råd

Sarah håber, at andre også vil benytte muligheden for at tage en HF Ordblind og opfordrer alle til at tro på, at alt kan lade sig gøre - selvom du er ordblind. Det er kun en forhindring, hvis man selv gør det til det. ”Hvis du sætter dig for, at du gerne vil noget, så kan det være at du skal bruge lidt ekstra tid på det.  Men det kan stadig godt lade sig gøre – lad være med at give op”.

Vi ønsker Sarah alt muligt held og lykke fremadrettet.