Spring til hovedindhold
Book

Fra "ballademager" til ordblind tandlæge

Ordblindhed skal ikke sætte en stopper for Davis planer om at blive tandlæge. HF Ordblind giver ham adgangsbillet til de lange uddannelser på universitetet.

Man må jo arbejde lidt ekstra for det

Som barn snakkede David og hans lillebror tit om at lave en mobil tandlægeklinik, hvor de kunne køre rundt og hjælpe folk. Lillebror er gået en anden vej, men David holder fast og drømmer stadig om at arbejde med tænder.

  • Nu har jeg også selv haft bøjle på og synes det var sjovt at følge med i, hvordan man gjorde. Jeg ved godt, det lyder lidt mærkeligt at rode i folks munde, men jeg synes, det er ret fedt, siger han med et smil.

Derfor har han valgt den mest krævende fagpakke: Uni Science. Med fysik, kemi og matematik på højt niveau får han direkte adgang til universitetet – og muligheden for at forfølge tandlægedrømmen.

  • Det er et ekstra arbejdspres. Men hvis man vil noget, må man jo også lægge noget i det, så jeg kan komme videre til det, jeg gerne vil.

Har det bedre med tal end med bogstaver

De naturvidenskabelige fag tiltrækker ham, fordi man skal lave beviser og kan se hvad der sker i et forsøg. Han trives godt med den visuelle læring, hvor det ikke altid har så meget med bogstaver at gøre.

Som ordblind har David især svært ved at stave og sætte sætninger sammen. Men han er godt til at huske, når han har læst noget.

  • Det går bare lidt langsommere for mig. Til gengæld har jeg det fint med tal – matematik og kemi er meget mere visuelt, og det fungerer godt for mig.

Blev betragtet som en ballademager

David blev først udredt for ordblindhed i 6. klasse – og det gav ro og en forklaring på, hvorfor han havde svært ved at følge med i de små klasser.

  • Jeg havde meget energi som barn og i indskolingen blev jeg nok bare set som én, der forstyrrede. Da jeg blev udredt, gav det en forklaring – både for mig og mine forældre. De vidste nu, det ikke var, fordi jeg ikke gad. Jeg havde bare brug for hjælp.

Derefter startede han på en ordblindeefterskole og fik den hjælp og støtte, havde brug for.

  • Det var tit et problem i folkeskolen for læreren at komme hele vejen rundt og hjælpe. Og jeg havde nok brug for lidt ekstra hjælp og måtte tit sidde og vente.

Her er tid til at hjælpe alle

At starte på HF Ordblind var ligesom at komme hjem.

  • Det minder lidt om efterskolen. Vi er mange, der har de samme udfordringer, og lærerne ved, hvordan de skal hjælpe os. Man behøver ikke forklare sig hele tiden – det bliver bare forstået.

I undervisningen er der tid og ro, og alle bliver samlet op undervejs. Der er ikke en fornemmelse af at halse bagefter, fordi der er fokus på at få alle med. Og det gør en kæmpe forskel. Han bruger sine hjælpemidler til at få læst teksterne op f.eks. i fysik og nyder godt af, at læreren har god tid til at hjælpe alle og til at repetere tingene på klassen. Men det bedste ved HF Ordblind er studieturen.

  • Det gav et kæmpe boost til fællesskabet – og man kom tættere på både lærere og klassekammerater. Det var bare fedt at være sammen på en anden måde end i klasselokalet.

Fremtidsplaner

Davids forældre har altid støttet ham i at gå efter det, han gerne vil. Han har nu søgt ind på tandlægestudiet gennem kvote 1.

  • Det er svært at komme ind – der er kun et lille hul. Men hvis jeg bliver optaget, så tager jeg det. Den chance vil jeg ikke misse.

Hvis han ikke kommer ind, tager han et sabbatår for at puste ud og lade op.

  • Det har været tre ret intense år – og hvis det ikke lige lykkes nu, så vil jeg bruge tid med familie og venner, arbejde og måske rejse lidt. Og så skal jeg være klar til at komme videre med uddannelse. Det handler om at få det bedste ud af det.