Spring til hovedindhold
Book

HF Autisme blev Frederiks redning

For første gang siden 10. klasse har jeg gået på en uddannelse i mere end 6 måneder!

Da Frederik gik ud af 10. klasse, havde han en plan: han startede på Syddansk Erhvervsskole for at tage en uddannelse som Webintegrator. 2 år senere ville han være færdiguddannet og klar til at få et fuldtidsarbejde, så han kunne klare sig selv. Men planen gik ikke helt som forventet. Frederik fik depressionssymptomer og angst og måtte sygemelde sig for til sidst at droppe ud. Symptomerne blev værre med årene, hver gang han forsøgte at gå i gang med en ny uddannelse. Og han har prøvet lidt af hvert: produktionsskole, KUU, FGU og flere forsøg på erhvervsrettede it-uddannelser. Hver gang måtte han kaste håndklædet i ringen og droppe ud i takt med at stressniveauet over de afbrudte uddannelser steg, når han kunne se sine jævnaldrende kammerater gå til svendeprøve og færdiggøre gymnasiet.

- Det har været et kæmpe tab hver gang jeg måtte droppe ud af en uddannelse. Især fordi man kun har 3 forsøg på en erhvervsuddannelse. Det stressede mig, at jeg havde brugt 2, men fortsat var sygemeldt. Jeg er 22 i dag og har en 10. klasse – intet andet. Jeg har ikke engang grundforløb 2.

Jeg har vundet lidt af det hele

På det tidspunkt vidste han ikke, at sygemeldingen grundede i hans diagnose. Han tog 10-15 piller om dagen for at dæmpe symptomerne og gik til psykiater i alle sine ungdomsår. Det hjalp, men først da han kom til en ’voksen-psykiater’, blev han undersøgt for autisme. Det tog specialister næsten 2 år at stille Frederiks diagnose, som er meget kompleks. Han lider både af depression, angst, personlighedsforstyrrelse, Tourettesymptom, Asperger og ADHD. Først som 22-årig fik han endelig stillet en diagnose, som kunne give ham svar på, hvorfor han ikke kunne gennemføre en uddannelse trods høje karakterer.

- Det har ikke gjort en forskel for mig rent personlig at få en diagnose, men for mit uddannelses- og arbejdsliv har det gjort en kæmpe forskel. Når du kommer med en diagnose, så er der meget større forståelse og chance for, at folk lytter til dig og tager dine behov seriøst.

Frederik bruger f.eks. meget energi på at opfange hvad der sker omkring ham hele tiden. Han kalder det selv for en slags sikkerhedsnarkomani, fordi han bliver ængstelig, hvis han ikke har styr på det. Det kræver rigtig meget energi at lagre de mange indtryk, og derfor bliver han ofte meget træt. Han har nedsat psykisk funktionsevne og kan ikke holde til en lang skole- eller arbejdsdag på 7-8 timer. Før han fik sin diagnose, var det svært at få opbakning og gøre rede for, hvorfor han havde brug for ekstra hensyn.

Der er noget, der virker på HF Autisme

I autismeklassen føler Frederik til gengæld, at han bliver lyttet til. Hans mentor og SPS-vejleder hjælper ham med at finde sig til rette og er en stor støtte i hverdagen. Klassens skema byder på korte undervisningsdage, og klassen har et begrænset antal fag og lærere ad gangen, som de skal forholde sig til.

- Her bliver jeg taget seriøst. Og der bliver taget hensyn til de behov, jeg har – og selvom de kan virke små og ’ligegyldige’, så har de stor betydning for min skolegang.

Det har altid været et stort ønske for Frederik at få sig en uddannelse, så han kunne klare sig selv. Han bryder sig ikke om at være afhængig af andre og vil gerne flytte hjemmefra, når han er klar til det. Og der er noget, der virker på HF Autisme, som giver håb for fremtiden. De korte dage på skolen giver ham til tid til at komme hjem og slappe af, så han også har energi til resten af dagen.

- For første gang siden 10. klasse har jeg gået på en uddannelse i mere end 6 måneder. Det er fedt! Jeg har afsluttet et fag med en udmærket karakter. Det er min første uddannelsesmæssige succes i 5-6 år. Det har jeg ventet længe på

Derudover er han i dag næsten ude af sin medicinering. Han tager de mindste doser og er næsten symptomfri. Han har ikke været så meget bedring, siden han var 16 år gammel.

Hvorfor var der ikke nogen, der fortalte mig om HF Autisme?

Frederik har ikke lyst til at bruge ordet ’skuffet’ over systemet, men føler sig alligevel nødsaget til at bruge det, fordi han ikke blev oplyst om muligheden for at tage en HF, der var særlig tilrettelagt til folk med diagnose inden for autisme-spektret. Han følte, at valget enten stod mellem gymnasiet eller erhvervsuddannelse. Og efter mange års dårlige oplevelser med afbrudte uddannelser rådede hans psykiater ham til at finde noget, hvor der blev taget hensyn til hans behov i stedet for at forsøge at passe ind i en kasse.

- Jeg har fejlet 3 gange på en erhvervsuddannelse, jeg kan ikke møde stabilt på en produktionsskole, mine karakterer ligger over niveau og er gode nok til gymnasiet. Hvorfor er der ikke nogen, der har tænkt over, hvad der går galt? Hvorfor er der ikke nogen, der har overvejet om der skulle noget helt andet til?
Frederik deler sin historie i håb om at kunne hjælpe andre, der står i samme situation som ham selv, og spare dem for den rejse han har været igennem de sidste 6 år. Han har ofte følt, at han stod ret alene og troede til sidst ikke, at der var noget, han kunne gennemføre.

- Hf giver mig nye muligheder for at tage en videregående uddannelse. Jeg tror stadig, det skal være noget indenfor it, men jeg har fået åbnet øjnene for, at der faktisk er flere valgmuligheder. Der er også en plads til mig.