Spring til hovedindhold
Book

Hf Autisme har lært mig at stå på egne ben

Hf Autisme fokuserer på både faglig og social udvikling. Mentor Tina hjælper med at skabe struktur. På Hf Autisme har Sophia fået den støtte, der skulle til for at kunne deltage i undervisningen igen.

Sophia er klar til universitetet

Sophia er 21 år og blev diagnosticeret med atypisk autisme i 2016 med bi-diagnoserne angst og OCD. Hun har tidligere oplevet skolevægring og har haft perioder, hvor hun ikke kunne gå i skole. Men på Hf Autisme har hun fået den støtte, der skulle til for at kunne deltage i undervisningen igen.

  • Det er svært for mig at overskue tingene og sige, hvad jeg føler og mener, fordi jeg nemt bliver overstimuleret.

På Hf Autisme har Sophia udviklet sig enormt meget både fagligt og personligt, siger hendes mentor, Tina. I starten turde Sophia slet ikke række hånden op i timerne, men det er hun blevet meget bedre til, fortæller en stolt mentor, der brænder for sit arbejde.

Sophia blev student i sommers og er nu i gang med sin overbygning på hf, som åbner alle døre til de lange videregående uddannelser. Nu føler hun klar til universitetet, hvor hun overvejer at studere sociologi eller audiologopædi (red. talepædagog).

  • I starten var jeg i tvivl om, jeg kunne klare universitetet, men nu tror jeg godt, at jeg kan. Det har aldrig været det faglige niveau, men snarere om jeg kunne overskue det på grund af den tryghed, jeg har brug for, fortæller Sophia.

Sociale aktiviteter er en del af skoleskemaet

Sophia har altid været genert af natur og har derfor haft svært ved at ’komme ud af sin skal’ og interagere med andre. Derudover bliver hun hurtigt udmattet i sociale sammenhænge. Men på Hf Autisme er sociale aktiviteter en del af undervisningen, fordi alle har hver sine udfordringer og det føles mere trygt for Sophia:

  • Her behøver jeg ikke at forklare, hvorfor jeg ikke har overskud til at lave noget sammen efter skole. Det gør en stor forskel for mig.

Den Sociale Café er en del af skoleskemaet, hvor kursisterne fx spiller brætspil. De har været ude at bowle en del gange og endda på en dagstur til København. Disse aktiviteter har hjulpet Sophia med at udvikle sine sociale kompetencer og føle sig som en del af et trygt fællesskab i klassen.

Mål i hverdagen

En vigtig del af Sophias udvikling har været hendes mentor, Tina, som har fulgt hende hele vejen igennem Hf Autisme. Sammen har de arbejdet med at skabe struktur og genkendelighed i hverdagen, så Sophia har kunnet tage styringen over sin egen uddannelse.

De arbejder meget med at sætte mål i hverdagen. Det kan f.eks. være at aflevere lektier til tiden. Dette semester har de haft fokus på det sociale, fordi Sophia allerede havde nået mange af sine andre mål. Nu har Sophia selv ansvaret for at tjekke sin lektieplan og planlægge, hvornår hun skal lave lektier.

  • På den måde hjælper jeg hende med at skabe struktur, forklarer Tina, men det handler lige så meget om Sophias selvværd og selvtillid, for hun kan meget mere, end hun selv tror. Derfor evaluerer vi hele tiden, så hun arbejder med sine udfordringer.

Mentor Tina fungerer også som bindeled mellem Sophia og hendes undervisere, så de ved, hvordan de bedst kan støtte hende. Derudover hjælper hun med at søge dispensationer, da Sophia også er ordblind.

  • Jeg er jo kursisternes advokat, og ret skal være ret. Sophia har krav på sine hjælpemidler og forlænget tid til sine eksamener, og vi arbejder på at sikre, at hun får den støtte, hun har brug for.

Sophia ser nu frem til at tage på højskole og derefter begynde på universitetet. Hun har bevist over for sig selv, at hun kan overvinde de udfordringer, autisme stiller hende overfor, og hun har udviklet de færdigheder, der skal til for at navigere i en voksenuddannelse.

  • Her har jeg virkelig lært at stå på egne ben.

 

Hvad er Hf Autisme?

Hf Autisme er udviklet til at skabe et trygt og støttende uddannelsesmiljø for unge med ASF-diagnoser. Undervisningen bygger på en fast struktur og tydelighed, hvilket er afgørende for mange med autisme.
Alle kursister er tilknyttet en mentor, der understøtter rammerne for, at de unge så vidt muligt lykkes med deres ungdomsuddannelse og personlige udvikling, så de bliver klar til et mere selvstændigt liv efter hf - læs mere om tilbuddet her

Læs også artiklen om mentor Tina