Mål i hverdagen
En vigtig del af Sophias udvikling har været hendes mentor, Tina, som har fulgt hende hele vejen igennem Hf Autisme. Sammen har de arbejdet med at skabe struktur og genkendelighed i hverdagen, så Sophia har kunnet tage styringen over sin egen uddannelse.
De arbejder meget med at sætte mål i hverdagen. Det kan f.eks. være at aflevere lektier til tiden. Dette semester har de haft fokus på det sociale, fordi Sophia allerede havde nået mange af sine andre mål. Nu har Sophia selv ansvaret for at tjekke sin lektieplan og planlægge, hvornår hun skal lave lektier.
- På den måde hjælper jeg hende med at skabe struktur, forklarer Tina, men det handler lige så meget om Sophias selvværd og selvtillid, for hun kan meget mere, end hun selv tror. Derfor evaluerer vi hele tiden, så hun arbejder med sine udfordringer.
Mentor Tina fungerer også som bindeled mellem Sophia og hendes undervisere, så de ved, hvordan de bedst kan støtte hende. Derudover hjælper hun med at søge dispensationer, da Sophia også er ordblind.
- Jeg er jo kursisternes advokat, og ret skal være ret. Sophia har krav på sine hjælpemidler og forlænget tid til sine eksamener, og vi arbejder på at sikre, at hun får den støtte, hun har brug for.
Sophia ser nu frem til at tage på højskole og derefter begynde på universitetet. Hun har bevist over for sig selv, at hun kan overvinde de udfordringer, autisme stiller hende overfor, og hun har udviklet de færdigheder, der skal til for at navigere i en voksenuddannelse.
- Her har jeg virkelig lært at stå på egne ben.